tisdag 27 januari 2015

Jakten på den perfekte...

...läkaren.

Det är tydligen ingen självklarhet att man ska få träffa en bra läkare eller över huvud taget bli trevligt bemött inom vården. Jag har haft enorm otur.

 Jag har tillhört en privat vårdcentral som öppnade för bara något år sedan. Jag bytte till den för att den var ny och verkade bra. Man skulle få en läkare tilldelad som skulle ha huvudansvaret och det skulle endast finnas fasta läkare, och ja, till skillnad från den tidigare vårdcentralen lät det väldigt lockande. Jag var rätt nöjd i början men med tiden blev det sämre och sämre. Under hela tiden har jag aldrig någonsin fått träffa samma läkare två gånger, jag har blivit utskälld av en läkare som ansåg att jag åt fel medicin, som en annan läkare på vårdcentralen skrivit ut. Jag har blivit otroligt dåligt bemött av sköterskorna som man pratar med i telefonen för att få tid hos en läkare. Alla har fått mig att känna mig som en pundare som bara är ute efter stark medicin. Varje gång jag pratat om medicin fick jag alltid veta att jag inte skulle få något utskrivet men jag fick heller inte träffa en läkare för att diskutera andra läkemedel eller ens annan behandling. Droppen som fick det att rinna över helt var när min remiss till smärtrehab, som psykiatrin skickat, kom till vårdcentralen för att kompletteras innan den skickades vidare och dom i princip sket i den och skickade tillbaka den till psykiatrin. Antagligen för att slippa någon form av kostnad. Tillsammans med min kontaktperson på psykiatrin bestämde vi att jag skulle byta vårdcentral. När jag väl får komma till smärtrehab behöver jag en läkare på min vårdcentral som kan hålla i medicinering och återkoppling, alltså var jag i stort behov av en "egen" läkare.

Eftersom det endast finns två vårdcentraler i centrala Piteå valde jag den andra, som jag tidigare gått hos. Det första jag fick veta då jag ringde var att dom inte hade en enda fast läkare utan bara stafettläkare. Dock gick jag med på att träffa en av dom för att diskutera medicin och få förnyade recept. Väl där fick jag träffa en läkare som inte ska jobba som läkare. Jag fick utskällning på utskällning för allt jag hade att säga. Läkaren ansåg att jag missbrukar Alvedon och Paraflex och kunde inte för sitt liv förstå att jag var så korkad som faktiskt åt dessa mediciner dagligen. Jag grät och försökte förklara att jag tog medicinen så som tidigare läkare förskrivit, då tittade läkaren på mig och himlade med ögonen. Dessa mediciner är livsviktiga för mig men i ennes ögon var jag åter igen en pundare. Till slut fick jag ett uttag av vardera medicin och gick gråtandes därifrån och kände mig smått förnedrad.
När jag samlat mig så ringde jag en vårdcentral som ligger ganska långt från stan men som jag hört mycket gott om. Jag förklarade mitt läge och efter fem minuter hade jag en "egen" läkare. Äntligen.

Nu kommer Piteås två vårdcentraler få varsin fin anmälning för så som jag nu blivit behandlad är inte okej.



2 kommentarer:

  1. Hej!
    Hittade till din blogg via en annan blogg, har själv neurodysfunktionell smärta som har liknande symptom som fibro. Det är skönt att läsa om andras erfarenheter, att man inte är ensam och tokig som känner vissa saker vissa dagar;)
    Jag har förstått det som att du bor i piteå, har du kontaktat furunäsets vc? De har bra personal som är van att arbeta med långvarig smärta och verkar ha förstående läkare:)
    Ha de bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. He!
      Jag hittade just din blogg också och har börjat läsa lite. Som sagt, alltid skönt att slippa vara ensam med allt som händer i en och som för andra kan vara svårt att förstå.
      Jag har inte varit i kontakt med furunäset, jag skrev just in mig på Hortlax vc och ska träffa min nya läkare på måndag. Har pratat med läkaren i telefonen än så länge och hon verkar bra. Men tack så hemskt mycket för tipset! Ta hand om dig!

      Radera