torsdag 31 januari 2013

Bra-att-ha-saker

Här får ni en liten lista med värdefulla saker som är sjukt bra att ha :)

  •  Jag tycker att ryggstöd på de flesta stolar gör ont i ryggen, det skär liksom in och gör fruktansvärt ont. Därför jag har införskaffat en sån här ryggkudde som är lätt att fästa på stolen och är behändig att bära med sig. Perfekt när man har längre lektioner/föreläsningar, dessutom kan man välja mellan olika fina designer:
    http://www.signerat.se/butik/kuddar/lucky-back-virvlar-roed/index.php
  • Allt som har med värme att göra. Jag har en värmefilt (filt värmeslingor i), sockar man värmer i mikron (typ som rispåse fast man kan ha dom på fötterna), och en liten uggla man kan värma i mikron (också rispåse fast formad till en söt uggla). Filten är perfekt när man är frusen och har värk, sockarna är helt fantastiska värma innan man lägger sig och ugglan är perfekt när man har ont på en specifikt ställe. Värme är för mig effektiv smärtlindring för stunden och det gör att man slappnar av. Här är mitt "värmekitt" (Sockarna är från Coolstuff.se)

  • Mindfulness. Jag har tidigare gått i mindfulnessbaserad KBT-terapi för att psykiskt lära mig hantera smärta. Det har jag haft mycket hjälp av, perfekt avslappning! En bok som är lätttillgänglig och som lär ut grunderna i mindfulness är: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185675059
    En annan bra är den här: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174241915
  • Sjukgymnastik. Jag har haft turen att äntligen hittat en helt fantastisk sjukgymnast, det tog bara 7 år... ;) Med hjälp av henne anpassar vi träningen till mig vilket funkar väldigt bra. Även fast man har ont så blir det ju inte bättre av att man låter bli att träna, kroppen behöver för att orka.
  •  Göra saker man mår bra av. Vänner, musik, promenader och så vidare.

Det var min lilla lista, man kan inte trolla bort symtomen men man kan skapa förutsättningar att hantera dom :)

Må så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar